Subject: Kuidas on sisustatud termin "avalik kasutus" puhke-ja spordirajatiste osas = ATV raja ehitamise teemal?
From: <[email-masked]>
To: <[email-masked].>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: "'Maria Reimal'" <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Tue, 21 Jan 2025 14:32:15 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

PS! Kuna pole täpselt aru saada, milline ministeerium lahendab küsimusi 
Eestis ehituse mõistetest ja õigusraamistikust (Ehitusgiid paistab olevat 
Kliimaministeeriumi logoga), siis lisan nii Kliimaministeeriumi kui MKM-i 
saajareale, lootuses, et meie küsimus leiab õige adressaadi.

Meil on tekkinud Saaremaa vallaga väike diskussioon teemal, mida mõista 
avaliku kasutusega puhke-ja spordirajatise all, mis on ehitusloakohustusliku 
tegevus. Soovime Pidula Wakepargi lähedal, meie omanduses olevale maale, 
teha elektrilistele ATV-dele sõiduraja (ei mingeid künkaid ega hüppeid 
rajale st ei tee nn motokrossirada).

Saaremaa valla kasutuslubade ja ehituskontrolli spetsialist, Sander Kask, 
vastas varem nii: „ATV rada iseenesest on spordi ja puhkerajatis, mis, juhul 
kui ei ole avalikuks kasutuseks, ei ole loa- ega teatisekohustuslik. Küll 
aga on tõenäoliselt olulise avaliku huviga ehitis, tekitatava müra tõttu. 
Näiteks Keila motokrossirada pandigi kinni, kuigi oli aastakümneid 
tegutsenud ja elurajoon tekkis külje alles oluliselt hiljem.“

Saaremaa valla vanemarhitekt Maria Reimal leidis, aga, et „ATV raja puhul on 
tegemist avaliku puhke- ja spordirajatisega. Kui seda just oma tarbeks ei 
soovita. Seega jah, tõepoolest on vaja taotleda sellele ehitusluba“.

Saatsime siis endapoolse põhjenduse, tehes väljavõtte Ehitusgiid.ee-st: 
„Avalikus kasutuses ehk vaba juurdepääsuga (nt kortermaja avatud hoovis) 
olev spordi- ja puhkerajatis vajab nii püstitamiseks, ümberehitamiseks kui 
ka laiendamiseks ehitusluba ning osa asendamisel samaväärsega ja 
lammutamisel ehitusteatist. Erakasutuses olevatel piiratud ligipääsuga 
spordi- ja puhkerajatistel (nt mänguväljak eramaja hoovis) loakohustust ei 
ole“ ja lisades enda selgituse, et meie ATV rada on mõeldud peamiselt 
äriliseks otstarbeks eraomandis olevaks rajatiseks, millel iseseisev avalik 
kasutus puudub ja muu kasutus on kontrollitud omaniku tingimuste järgi.

Arhitekt vastas, et „arutasin Teie kirja sisulise poole läbi ka valla 
juristiga ning meie ühine seisukoht on siiski see, et Teie poolt soovitud 
ATV raja puhul on tegemist avaliku kasutusega puhke- ja spordirajatisega, 
mis on ehitusloakohustuslik.“

Allpool on kogu kirjavahetus, millest väljavõtted eelnevalt.

Telefonitsi rääkisime täna veel arhitektiga üle. Arhitekti seisukoht oli, et 
Ehitusgiid.ee-s on lihtsalt üks tõlgendus ehitusloakohustuslikust nõudest ja 
vallal on sellest nõudest teine tõlgendus. Nüüd oleme nõutud.

Küsimused: kas Ehitusgiid.ee-s toodud tõlgendus avalikust kasutusest on 
ekslik või eksib Saaremaa vallavalitsus oma tõlgendusel? Või on mingi kolmas 
võimalus veel, kuidas hinnata terminit „avalik kasutus“?

Lugupidamisega,
Mati Väärtnõu
56282878
Pidula Wakepark OÜ

Saatja: Maria Reimal <[email-masked]>
Saatmisaeg: teisipäev, 21. jaanuar 2025 10:03
Adressaat: Mati Väärtnõu <[email-masked]>
Teema: RE: ATV raja ehitamise teemal

Tere taas,

Vabandan, et vastus on viibinud.

Arutasin Teie kirja sisulise poole läbi ka valla juristiga ning meie ühine 
seisukoht on siiski see, et Teie poolt soovitud ATV raja puhul on tegemist 
avaliku kasutusega puhke- ja spordirajatisega, mis on ehitusloakohustuslik 
tegevus. Selle juures ei oma tähtsust, kas see on tasu eest või tasuta vms. 
Lisaks on meie hinnangul Teie poolt välja toodud põhjendustes sees ka mõned 
vastuolud. Näiteks see, kus toote välja avaliku rajatise ja piiratud avaliku 
rajatise erinevused. Jah, tõepoolest saab neid selliselt liigitada, aga meie 
hinnangul on mõlemal juhul siiski tegemist avalikkusele suunatud puhke- ja 
spordirajatisega.

Oleme ka varasemalt selliselt rakendanud.

Lisaks on vaja eraldi veel vaadata, kas antud ATV raja puhul on tegemist ka 
olulise avaliku huviga rajatisega või mitte (ehk siis kas tuleb väljastada 
ka projekteerimistingimused või koostada detailplaneering).

Seega, et saaksite oma soovidega edasi minna, oleks siiski vaja teada, kuhu 
te seda rada kavandada soovite, kuna kindlasti on antud juhul vajalik 
vaadata ka üldplaneeringus välja toodud tingimusi.

Seejärel saaksime juba anda Teile täpsema sisendi ja suunised, kuidas raja 
kavandamisega edasi minna.

Kui Teil tekib veel küsimusi, vastan meeleldi.

Lugupidamisega

Maria Reimal

Vanemarhitekt

Saaremaa Vallavalitsus | Tallinna 10, Kuressaare 93819

+372 452 5043 | +372 5860 0763 |  <http://www.saaremaavald.ee/> 
www.saaremaavald.ee

From: Mati Väärtnõu <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, November 29, 2024 11:18 PM
To: Maria Reimal <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Sander Kask <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Vs: ATV raja ehitamise teemal

TÄHELEPANU: Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga. Tundmatu saatja 
korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere Maria!

Kuidas nende avalike puhke-ja spordirajatistega nüüd on? Ma mitmendat aastat 
kuulen erinevaid versioone.  Millest tekib määratlus avalik?

Tegin natuke kodutööd: 
<https://www.ehitusgiid.ee/rajatis/spordi-ja-puhkerajatis> 
https://www.ehitusgiid.ee/rajatis/spordi-ja-puhkerajatis

Väljavõte: „Avalikus kasutuses ehk vaba juurdepääsuga (nt kortermaja avatud 
hoovis) olev spordi- ja puhkerajatis vajab nii püstitamiseks, 
ümberehitamiseks kui ka laiendamiseks ehitusluba ning osa asendamisel 
samaväärsega ja lammutamisel ehitusteatist. Erakasutuses olevatel piiratud 
ligipääsuga spordi- ja puhkerajatistel (nt mänguväljak eramaja hoovis) 
loakohustust ei ole.“

Meie pargis ei ole ükski rajatis avalikuks kasutamiseks ehk kasutuses nii, 
et külastaja saab ja tohib iseseisvalt rajatist kasutada suvalisel 
ajahetkel. Vaba juurdepääs rajatisele puudub.

Meie näeme asja nii:

Avalike puhke- ja spordirajatiste määratlus tuleneb üldiselt nende 
kasutusotstarbest ja juurdepääsetavusest. Sellised rajatised on loodud 
avalikkuse kasutamiseks ning nende peamine eesmärk on pakkuda võimalusi vaba 
aja veetmiseks, tervisespordiks ja kogukonna tegevusteks. Määratlus „avalik” 
sõltub järgmistest teguritest:

1.	Juurdepääsetavus: Avalikud rajatised on üldiselt avatud kõikidele 
inimestele, olenemata nende vanusest, sotsiaalsest staatusest või rahvusest. 
Näiteks parkides ja staadionitel ei pruugi olla piiratud sissepääsu või see 
on minimaalne (sümboolne piletihind).
2.	Rahastamine: Avalikud rajatised rahastatakse sageli avaliku sektori, 
näiteks kohaliku omavalitsuse, riikliku või EL-i toetuste kaudu. Seda 
rahastamisviisi peetakse oluliseks avaliku juurdepääsu tagamiseks.
3.	Omandiõigus: Rajatised kuuluvad tavaliselt riigile, kohalikele 
omavalitsustele või mittetulundusühingutele, kes tagavad nende avaliku 
kasutuse.
4.	Kasutusotstarve: Need on ette nähtud üldiseks hüvanguks, nagu tervise 
edendamine, spordi harrastamise võimaldamine, vaba aja veetmine või 
kogukondliku elu edendamine.

Kas ärilisel eesmärgil loodud ATV rada on avalik rajatis?

*	Kui juurdepääs on piiratud ainult neile, kes rendivad ATV-d ettevõttelt, 
ja ülejäänud avalikkusele on see ligipääsmatu, siis ei saa seda üldjuhul 
pidada avalikuks rajatiseks.
*	See on eraomandis olev kommertsrajatis, mille kasutustingimused on 
reguleeritud omanikupoolsete tingimustega. Selline rajatis teenindab küll 
kliente, kuid seda ei saa võrdsustada avaliku rajatisega, kuna puudub vaba 
ligipääs ja kasutusvõimalus kõigile.

Avaliku ja piiratud avaliku kasutuse erinevus:

1.	Avalik rajatis:

*	Kõigile ligipääsetav ilma diskrimineerimiseta.
*	Kasutamiseks puuduvad piirangud (v.a avaliku korra reeglid).
*	Näited: avalikud pargid, kõnniteed, avalikud mänguväljakud.

2.	Piiratud avalik kasutus:

*	Kättesaadav ainult teatud tingimustel (nt tasu maksmine, registreerimine).
*	Näited: spordisaalid, tasulised parklad, kommertsrajatised nagu 
lõbustuspargid või rendirajatised.

Kui ATV rada on mõeldud peamiselt äriliseks otstarbeks, jääb see eraomandis 
olevaks rajatiseks, mille avalik kasutus on piiratud ja kontrollitud omaniku 
tingimuste järgi. Sellist rajatist ei käsitleta avaliku rajatisena seaduse 
mõttes. Avalikuks rajatiseks võib see muutuda näiteks siis, kui omavalitsus 
reguleerib seda nii, et see on avatud ja vabalt kasutatav kogu kogukonnale.“

Või on vallal mingi teine vaatenurk ka määratlusele avalik?

Tervitades,

Mati Väärtnõu

Saatja: Maria Reimal < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 29. november 2024 13:48
Adressaat: Mati Väärtnõu < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Teema: RE: ATV raja ehitamise teemal

Tere Mati,

Sander Kask edastas Teie kirja mulle.

ATV raja puhul on tegemist avaliku puhke- ja spordirajatisega. Kui seda just 
oma tarbeks ei soovita. Seega jah, tõepoolest on vaja taotleda sellele 
ehitusluba.

Üks teema on aga siiski veel. Kuhu Te olete mõelnud seda ATV rada kavandada? 
Nimelt on selle rajatise puhul oluline ka see, mis alale kehtiv 
üldplaneering selle kohta ütleb. Seega kas saaksite mulle edastada 
informatsiooni, kuhu rada kavandada soovite? Ja siis saaksin juba täpsemalt 
vastuse anda.

Lugupidamisega

Maria Reimal

Vanemarhitekt

Saaremaa Vallavalitsus | Tallinna 10, Kuressaare 93819

+372 452 5043 | +372 5860 0763 |  <http://www.saaremaavald.ee/> 
www.saaremaavald.ee

From: Sander Kask < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: Monday, November 4, 2024 11:19 AM
To: Maria Reimal < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: FW: ATV raja ehitamise teemal

Tere Maria!

Palun suhelda huvitatud isikuga.

Lugupidamisega

Sander Kask

Kasutuslubade ja ehituskontrolli spetsialist

Saaremaa Vallavalitsus | Tallinna tn 10, Kuressaare 93819

+372 452 5046|  <http://www.saaremaavald.ee/> www.saaremaavald.ee

From: Mati Väärtnõu < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Monday, November 4, 2024 11:17 AM
To: Sander Kask < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: Vs: ATV raja ehitamise teemal

TÄHELEPANU: Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga. Tundmatu saatja 
korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere Sander!

Minuarust teie kolleeg vastas tegelikult.

Kas tõesti avalikkusele teenusepakkumine kinnisel territooriumil teeb asjas 
avaliku kasutusega rajatise? Ma ei ole selles kindel. Aga ATV müra osas olen 
täitsa nõus. Me oleme sellele mõelnud ja kõnealust rada saaks kasutada 
ainult meie ATV-dega, mis on elektrilised ning mingit müra ei tekita 😊

Tervitades,

Mati Väärtnõu

Saatja: Sander Kask < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Saatmisaeg: esmaspäev, 4. november 2024 9:01
Adressaat: Mati Väärtnõu < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Teema: FW: ATV raja ehitamise teemal

Tere!

Kuna ma viibisin puhkusel, siis sain alles täna tegeleda.

Ehk siis lühidalt, mõistlik on suhelda detailsemalt piirkonnaga tegeleva 
arhitekti Maria Reimal’iga.

Lugupidamisega

Sander Kask

Kasutuslubade ja ehituskontrolli spetsialist

Saaremaa Vallavalitsus | Tallinna tn 10, Kuressaare 93819

+372 452 5046|  <http://www.saaremaavald.ee/> www.saaremaavald.ee

From: Maria Reimal < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: Monday, November 4, 2024 9:37 AM
To: Sander Kask < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: RE: ATV raja ehitamise teemal

Hei!

Meile pole sellist päringut tulnud.

Aga ma ütleks, et selle puhul on siiski tegemist avaliku kasutusega puhke- 
ja spordirajatisega, sest ilmselt nad teevad selle ühe nö atraktsioonina, 
mida ka avalikkusele müüma hakkaksid.

Lisaks peaks vaatama, mis antud asukohas üldplaneering selle kohta ütleb. 
Kuna nende maadel on üsna palju kitsendavaid asjaolusid (EKV-d jms), siis on 
kindlasti oluline rääkida ka sellest asukohast. Seega, et mingisugust 
seisukohta võtta, oleks vaja esmalt seda asukohta näha, kuhu ta seda 
kavandada soovib.

Tervitused

Maria Reimal

Vanemarhitekt

Saaremaa Vallavalitsus | Tallinna 10, Kuressaare 93819

+372 452 5043 | +372 5860 0763 |  <http://www.saaremaavald.ee/> 
www.saaremaavald.ee

From: Sander Kask < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: Monday, November 4, 2024 8:46 AM
To: Maria Reimal < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: FW: ATV raja ehitamise teemal

Kas sellele on midagi vastatud.

ATV rada iseenesest on spordi ja puhkerajatis, mis, juhul kui ei ole 
avalikuks kasutuseks, ei ole loa- ega teatisekohustuslik.

Küll aga on tõenäoliselt olulise avaliku huviga ehitis, tekitatava müra 
tõttu. Näiteks Keila motokrossirada pandigi kinni, kuigi oli aastakümneid 
tegutsenud ja elurajoon tekkis külje alles oluliselt hiljem.

Parimat

Sander Kask

Kasutuslubade ja ehituskontrolli spetsialist

Saaremaa Vallavalitsus | Tallinna tn 10, Kuressaare 93819

+372 452 5046|  <http://www.saaremaavald.ee/> www.saaremaavald.ee

From: Mati Väärtnõu < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Sunday, October 6, 2024 10:58 PM
To: Sander Kask < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: ATV raja ehitamise teemal

TÄHELEPANU: Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga. Tundmatu saatja 
korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Tegime Leader projekti taotluse elektriliste ATV-de soetamisele ja ATV raja 
ehitamisele.
Mingil ajal telefonitsi rääkisime teiega ka sellest teemast ja siis sain 
aru, et selliste sõiduradade jaoks otseselt mingit vallapoolset (ehitus) 
luba vaja ei ole.

Kas see info minul on õige ja jätkuvalt kehtiv? SKK soovib kinnitust selles 
osas.

Lugupidamisega,

Mati Väärtnõu
56282878